Cara Menggunakan ChatGPT untuk Menjana Wang: 13 Strategi Pengewangan AI

Inteligencia artificial, realidad virtual, dinero

 

Getty Images
  • ChatGPT, AI OpenAI, mempunyai berjuta-juta pengguna yang tertarik dengan keupayaannya menjana hasil dalam bentuk hiburan, trafik, kecekapan, produktiviti dan objektif lain.
    Ini adalah beberapa cara berbeza yang anda boleh memanfaatkan ChatGPT untuk memperoleh wang secara berulang atau memperoleh pendapatan tambahan, secara langsung atau tidak langsung.ChatGPT, chatbot kecerdasan buatan (AI) yang dibangunkan oleh OpenAI, telah menjadi bergaya dalam masa yang sangat singkat dan telah menarik perhatian sebilangan besar orang (dalam 5 hari pertama ia sudah mempunyai sejuta pengguna, yang mencapai 100 juta dalam tempoh dua bulan sahaja).

    Di sisi yang lebih negatif, semua yang bergemerlapan bukanlah emas di ChatGPT – ia telah disekat oleh pengawal selia Itali, dikritik kerana ia kononnya boleh membawa kepada “kepupusan manusia” dan dikhususkan untuk jumlah tenaga yang sangat besar yang diperlukan untuk beroperasi atau untuk kemungkinan kesannya terhadap pekerjaan; Selain itu, Musk, Wozniak dan 1,000 pakar lain telah meminta untuk menghentikan pembangunan model yang lebih berkuasa daripada GPT-4 kerana kemungkinan risiko kepada manusia.

     

     

    Walaupun begitu, dengan peredaran masa, pengguna, media dan syarikat telah memulakan trend ini dan telah mencari cara yang berbeza untuk memanfaatkan sepenuhnya alat ini, dengan tujuan menjana hasil dalam bentuk hiburan, trafik, kecekapan. , produktiviti dan objektif lain.

    Begitu juga, anda boleh menemui banyak contoh orang yang telah menggunakan ChatGPT untuk menjana wang—dan telah berjaya dalam matlamat mereka—atau yang telah mengesyorkan cara yang berbeza di mana AI boleh dimanfaatkan untuk memperoleh pendapatan tambahan, secara langsung atau tidak langsung:

Memulakan perniagaan

Hombre de negocios guapo en traje azul y gafas tocando cerebro aislado en gris, concepto de inteligencia artificial
Depositphotos

Jackson Greathouse Fall, penulis dan pereka jenama, mendakwa telah menemui cara untuk menjana wang dengan ChatGPT. Semasa dia berkongsi di akaun Twitternya, semuanya bermula dengan permintaannya kepada AI OpenAI untuk menukar $100 kepada “wang sebanyak mungkin.”

 

Secara ringkasnya, langkah – dinasihatkan oleh ChatGPT – yang dia ikuti untuk melancarkan perniagaannya dalam masa yang singkat ialah membeli domain dan pengehosan, mencipta tapak web keahlian khusus, memanfaatkan rangkaian sosial dan melaksanakan pengoptimuman enjin carian .

Menurut Greathouse Fall, dia akan berjaya mengumpul kira-kira $1,280 dalam syarikatnya dalam satu hari dan perniagaannya akan bernilai lebih daripada $23,000 .

Buat dan jual kursus dalam talian

cursos online

Satu lagi cara ChatGPT boleh digunakan untuk membuat wang ialah dengan menjana kandungan secara umum dan, khususnya, mencipta kursus, webinar atau bahan pendidikan lain yang kemudiannya boleh dijual.

“ChatGPT boleh membantu anda mencipta pengalaman pembelajaran yang menarik yang pelanggan anda akan suka,” kata Ihtesham Haider, yang menulis tentang pertumbuhan peribadi dan perniagaan dan menawarkan panduan untuk mengewangkan ChatGPT, dalam urutan Twitter.

Itu telah berlaku, sebagai contoh, Lance Junck, seorang lelaki muda berusia 23 tahun yang telah memperoleh hampir $35,000 dalam 3 bulan dengan menjual kursus di Udemy… tentang cara menggunakan ChatGPT.

Penciptaan dan penyuntingan kandungan

Seperti yang dinyatakan, mencipta kandungan dengan ChatGPT ialah cara untuk menjana wang—atau mengurangkan perbelanjaan—yang dilihat oleh sesetengah pekerja dan syarikat.

 

Ini, secara teori, boleh merangkumi segala-galanya daripada menulis artikel, berita, salinan media sosial, penerangan produk, skrip untuk video dan teks untuk halaman dan tapak web untuk mencipta keseluruhan blog mengenai topik yang dikehendaki dari awal, serta untuk memudahkan penyuntingan kandungan ini.

Walau bagaimanapun, ia juga mempunyai kontraindikasi, seperti kemungkinan kesan terhadap kualiti, gaya, kebolehpercayaan dan keaslian, serta risiko plagiarisme, penalti, penggunaan tidak sah dan kelemahan lain. “Untuk mengelak daripada menerima bantahan [notis], pengguna digesa mengubah suai artikel ini” yang telah dibuat oleh AI, kata mereka daripada Analytics Insight.

Menyelidik dan mencari idea kreatif

Google Search, búsquedas en internet
Getty Images

Selain menulis kandungan, dan sebelum proses itu, “ChatGPT boleh digunakan untuk menyiasat pelbagai topik dan kebimbangan,” mereka menerangkan dari medium. Sudah tentu, “untuk mendapatkan jawapan yang anda inginkan daripada ChatGPT, anda mesti memahami topik dan bertanya soalan yang betul,” mereka memberi amaran.

Tulis buku

El desarrollador Sergi Arguimbau trabaja con ChatGPT.
Pembangun Sergi Arguimbau bekerja dengan ChatGPT.Sergi ArguimbauDalam sesetengah kes, mencipta kandungan dengan ChatGPT boleh melibatkan lebih daripada artikel atau teks pendek, dengan contoh seperti keseluruhan dokumen atau e-buku.Dalam kes Sergi Arguimbau, seorang pembangun Sepanyol berusia 27 tahun yang telah menceritakan kisahnya kepada Business Insider Sepanyol, dia telah berjaya menulis buku melalui AI ini, walaupun dengan penyertaannya yang diperlukan. “Alat jenis ini tidak akan menggantikan manusia, tetapi ia akan memberi kita idea yang baik,” dia menganggap.

Melabur?

El inversor Warren Buffett.
Reuters

ChatGPT hampir tidak akan menjadi pelabur pakar, kerana orang seperti Warren Buffett, yang digelar ‘Oracle of Omaha’, dianggap, tetapi ia juga telah digunakan untuk meminta nasihat tentang cara melabur dalam kecerdasan buatan.

 

“Terdapat beberapa cara untuk melabur dalam AI: 1. Melabur dalam syarikat teknologi yang membangunkan produk atau perkhidmatan AI; 2. Melabur dalam dana modal teroka khusus dalam permulaan AI; 3. Melabur dalam saham yang berkaitan dengan AI,” jawab ChatGPT.

Selain itu, beliau menyebut senarai idea yang merangkumi nama teknologi bermodal besar seperti Google dan ETF.

Merayu denda

Los jueces anulan la mitad de las multas de la DGT, que ha duplicado las denuncias en los últimos años
Getty Images

Pelajar British, Millie Houlton beralih kepada ChatGPT untuk mendapatkan denda £60 (hampir €80) yang dia katakan tidak sepatutnya diterima.

Amaran itu berpunca daripada fakta bahawa, disebabkan beberapa kerja di jalan yang mengelilingi rumahnya, dia tidak dapat meletakkan keretanya di ruang biasa, jadi dia meletakkannya di tempat lain, mengikut arahan pegawai trafik. Walaupun begitu, mereka mendendanya.

Untuk menjimatkan masa, dan tanpa menjadi pengalaman pertamanya dengan alat OpenAI ini, Houlton menggunakan ChatGPT untuk menghantar surat kepada majlis bandar yang menerangkan keadaannya dan menarik balik sekatan.

Sebagai pembantu maya

Tony Dong — seorang penulis kewangan bebas yang memperoleh kira-kira $100,000 tahun lepas bekerja 30 jam seminggu — telah menggunakan alatan AI untuk menjadi lebih cekap dalam kerjanya.

 

Secara khusus, lelaki muda ini telah mengambil kesempatan daripada ChatGPT sebagai “pembantu maya” untuk meminta pengesyoran tajuk dan membuat garis besar kandungan. “Anda perlu sangat spesifik dengan arahan,” jelasnya.

Beginilah cara pencipta kandungan menggunakan ChatGPT

Sebagai contoh, semasa dia menulis artikel tentang ETF dan keselamatan siber, dia meminta AI mengesyorkan 3 tajuk “menarik, menarik dan menarik” (seperti ‘Mendahului Ancaman: 3 ETF Keselamatan Siber untuk Masa Depan’: “ Saya menyukainya “Ia tidak akan pernah berlaku kepada saya,” dia mengakui).

Ia juga telah digunakan untuk menggariskan kandungan, yang biasanya dia hantar kepada editor apabila dia mencadangkan idea untuk artikel, walaupun dia hanya menggunakannya dalam beberapa kes.

Terjemahan dan alih suara

Robot traductor

“Memandangkan ChatGPT ialah model pembelajaran mesin, anda boleh menggunakannya untuk menterjemah bahasa. Gunakan ChatGPT untuk menterjemah manual, bahan latihan dan penerangan produk untuk pelanggan anda” atau untuk “menawarkan perkhidmatan terjemahan pada platform bebas,” kongsi Hasan Toor, pengguna Twitter yang menyiarkan tentang AI, teknologi dan kemahiran digital pada akaunnya dengan 190,000 pengikut.

 

Alat kecerdasan buatan seperti ChatGPT juga boleh digunakan untuk mengalih suara dalam bahasa lain, seperti yang diperlukan oleh syarikat penstriman seperti Netflix dan pencipta kandungan di YouTube dan TikTok untuk siri dan video mereka, masing-masing.

YouTuber Kris McCauley, yang videonya tentang cara menjana wang dalam talian telah memperoleh lebih daripada 90,000 pelanggan di YouTube, telah beralih kepada perisian translations.com dan Nova AI untuk menjimatkan ratusan euro. Selain itu, beliau memberi jaminan bahawa seorang pekerja bebas yang berdaya usaha boleh dengan mudah mengubah alih suara menjadi perniagaan yang lebih menguntungkan dengan alat AI seperti ini.

Cipta kod dan perisian

Varios billetes de dólar sobre un código binario.
gettyimages

Satu lagi cara yang mungkin untuk membuat wang dengan ChatGPT ialah mencipta alat yang mudah digunakan untuk perisian yang kemudiannya boleh anda jual, daripada kod yang disediakan oleh AI ini, kumpulkan Analytics Insight.

“ChatGPT boleh membantu anda menulis kod dengan lebih pantas untuk mencipta alat anda jika anda seorang pengaturcara dan pencipta,” kata pencipta digital Shushant Lakhyani dalam urutan Twitter tentang “10 cara pencipta boleh menjana wang pada 2023 menggunakan ChatGPT dan alat yang dikuasakan oleh AI.”

Pemasaran gabungan dan pemasaran e-mel

Correo electrónico
GettyImages

“Pengguna ChatGPT juga boleh menggunakan perkhidmatan ini untuk mendapatkan wang melalui pemasaran gabungan. Satu cara untuk menjual barangan, perkhidmatan dan jenama adalah melalui pemasaran ahli gabungan, yang melibatkan mempromosikannya di tapak web anda atau platform dalam talian yang lain sebagai pertukaran untuk sebahagian daripada jualan,” kata Analytics Insight.

 

Sudah tentu, “ia adalah prosedur yang panjang, dan anda mesti memilih medium penciptaan penonton (seperti artikel, audio atau video) sebelum menggunakan ChatGPT,” dia memberi amaran.

“Sebagai pencipta, anda sering perlu menghantar e-mel untuk pemerolehan pelanggan dan promosi produk. ChatGPT boleh membantu anda menyediakan e-mel yang menarik perhatian dengan mudah,” kata Lakhyani.

Menganalisis sejumlah besar data

Una mujer con un ordenador trabaja en un centro de datos.
gettyimages

AI dan ChatGPT boleh membantu anda menjana wang atau menjimatkan masa dengan menganalisis sejumlah besar maklumat dengan cepat, serta membuat keputusan pelaburan.

“Menganalisis dan mentafsir sejumlah besar data dan maklumat yang dikodkan ialah kemahiran yang dijangka akan dipertingkatkan oleh aplikasi AI generatif,” Anu Madgavkar, rakan kongsi di firma penyelidikan ekonomi McKinsey Global Institute, memberitahu Business Insider.

“AI boleh mengenal pasti arah aliran dalam pasaran, menyerlahkan pelaburan dalam portfolio yang melakukan yang terbaik dan paling teruk, berkomunikasi semua itu, dan kemudian menggunakan bentuk data lain untuk firma kewangan untuk meramalkan gabungan pelaburan yang lebih baik,” kata Mark Muro, kanan. felo di Institut Brooking.

Tulis lagu dan puisi, cari kerja… dan banyak lagi

Inteligencia Artificial IA derecho legislación derechos de autor protección de datos
Getty Images

Satu lagi cara yang mungkin untuk mengewangkan ChatGPT ialah menjana kandungan yang lebih kreatif dan kompleks daripada artikel blog, surat dan e-mel.

 

Oleh itu, ia boleh berguna untuk menulis lirik lagu yang kemudiannya dijual, puisi yang akhirnya diterbitkan, ucapan yang menjimatkan masa, atau surat kiriman dan resume yang membantu mencari kerja, serta untuk menyediakan laporan atau penilaian.

Dalam sesetengah kes, semua ini boleh diwangkan, manakala yang lain bermakna menjimatkan masa dan kerja yang, secara tidak langsung, juga bermakna wang.

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です

*